Sajak Buat Ibu

IBU,
sejak ku dilahirkan,
kaulah orang pertama,
mencium dan membelaiku dengan penuh kasih sayang,
kau berikan nama-nama indah untuk putera puterimu,
kau bersyukur ke hadrat Ilahi,
atas kurnian yang maha Esa.

IBU,
susu yang kau beri adalah dari darah dagingmu,
nasi yang kau suap menjadi rezekiku,
dari merangkak aku mula melatih,
ku kau didik dengan penuh kasih sayang,
dan agama yang sempurna,
kaulah ibu kaulah permataku.

KINI,
aku dewasa sudah,
segedung emas selautan berlian,
gunung harapan masih di puncak,
berbukit-bukau tempuhi ranjau,
jalan di rempuh nampak berliku,
anakmu mabuk,mabuk kejayaan,
hanya tahu mengejar kejayaan,
namun,sesaat aku terjaga,
ku ingat amanah dan persanamu,
masih terbayang wajahmu di sanubariku,
wajahmu bak piara syurga,
watakmu lembut bak sutera,
sinar matamu memukau kalbu,
segar wajahmu masih diigatan,
lunak suaramudalam senyuman,
marahmu sayang tanpa dendaman,
budimu tinggi bakair terjunan,
kaulah ibu kaulah puspakasihku,

IBU
aku menangih kasihmu,
sepanjang zaman,
sebelum kau pejamkan matamu,
ingin sekali aku berbakti kepadamu,
akanku capai impian cita-citamu,
hanya doa mengiringi kejayaanku,
INSYA-ALLAH........